söndag 26 juni 2011

Tre tankar om Öland

Efter att ha gjort två långa utflykter på Öland vill jag göra några reflektioner.

Alvaret
Naturen på Öland är fantastisk. Jag tog en liten smal väg tvärs över Alvaret och stannade till för att ta några bilder av landskapet. Det som slog mig var tystnaden. Ingen trafik, inga fåglar, inget folk, bara vinden. Jag såg en husbil som campade i en parkeringsficka och jag tänkte vilken kick det skulle vara att övernatta på Alvaret, att sitta i det tysta mörkret och bara vara.

Öland har definitivt två ansikten. Den norra delen, med Borgholm i centrum är definitivt den mest ”turistiska”, i alla fall känns det så. Såväl trafiken som mängden tingel-tangel är mer förekommande norr om bron jämfört med söder om bron, likaså mängden tältplatser och matställen. Ekonomiskt sett är det helt klart Norra Öland som gynnas av turistnäringen. Södra Öland är mer stilla, speciellt områden runt den Östra kustvägen. Ändå  känns det som om det är Södra Öland som gör Öland till Öland. Den karga naturen i Alvaret är unik i världen. De små pittoreska hamnlägena som finns över hela ön är vackra, men kan hittas runt om våra kuster. De är inte unika.

Sandvik
Utifrån det perspektivet tycker jag det är märkligt att det finns två kommuner på Öland. Utan att närmare ha undersökt förhållandena bedömer jag att Borgholms kommun är den rikare och Mörbylånga den kommun med större ekonomiska utmaningar. Eftersom Öland i all sin mångfald är en ö som marknadsförs som en ö är det märkligt att bara en del av ön ska hösta in det ekonomiska utfallet när framgången beror på helheten. Det vore naturligt att slå samman kommunerna till en – Ölands kommun.

Oavsett detta – Öland är värt ett besök.

Av Peter (Röda Berget)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar